وظایف‌ و اختیارات‌ واحدهای دانشگاه

رئیس‌ دانشگاه‌

  • نظارت‌ بر حسن‌ اجرای‌ امور آموزشی، پژوهشی‌، فرهنگی، دانشجویی، اداری‌ و مالی، عمرانی‌ و امور خدمات‌ علمی‌ و کلیه‌ ارتباطات‌ داخلی‌ و بین‌ المللی‌ دانشگاه‌  هماهنگی‌ واحدهای‌ مختلف‌ و پاسخگویی‌ به‌ مراجع‌ ذیصلاح.
  • تعیین‌ خط مشی‌ اجرایی‌ دانشگاه‌ در قالب‌ سیاست­های‌ علمی، آموزشی‌ و پژوهشی‌.
  • هدایت‌ فعالیت­های‌ فرهنگی‌، آموزشی‌، پژوهشی‌، اداری‌ و مالی‌ و عمرانی‌ دانشگاه‌.
  • ارائه‌ گزارش‌ سالانه‌ دانشگاه‌ به‌ هیات‌ امناء.
  • نظارت‌ بر حسن‌ اجرای‌ فعالیت‌های‌ جاری‌ دانشگاه‌ و پیگیری‌ اشکالات‌ و تخلفات‌ احتمالی‌ و ارجاع‌ آن­ها به‌ مقامات‌ ذیصلاح.
  • مسئولیت‌ امور مالی‌ و اداری‌ دانشگاه‌ در حدود مقررات‌ مصوب‌.
  • نصب‌ و عزل‌ اعضای‌ هیأت‌ رئیسه‌ و روسای‌ دانشکده­ها و مؤسسات‌ و واحدهای‌ وابسته‌ و مدیران‌ گروه­های‌ آموزشی‌ (با رعایت‌ تبصره­ های‌ ۱ و ۲ ماده‌ ۴ آئین­ نامه مدیریت دانشگاه­ها).
  • اجرای‌ مصوبات‌ و آئین­ نامه‌­ها و بخشنامه‌­های‌ صادر شده‌ از سوی‌ وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری.
  • تهیه‌ و پیشنهاد سیاست­ها، اهداف و خط­مشی­ها برای‌ طرح‌ در هیات‌ امناء.
  • ارائه‌ پیشنهاد تاسیس‌، توسعه‌، انحلال‌ و ادغام‌ واحدها به‌ شورای‌ دانشگاه‌.
  • ارائه‌ پیشنهاد همکاری­های‌ علمی‌ با سایر موسسات‌ آموزشی‌ یا پژوهشی‌ داخلی‌ و خارج‌ به‌ شورای‌ دانشگاه‌.
  • نمایندگی‌ حقوقی‌ دانشگاه‌ نزد مراجع‌ ذیصلاح.
  • نظارت‌ بر امور انضباطی‌ دانشگاه‌ (هیات‌ علمی‌، دانشجویان‌، کارمندان‌) در چهارچوب‌ ضوابط و مقررات‌ مصوب.
  •  پیشنهاد نمودار تشکیلاتی‌ و اصلاحات‌ اداری‌ لازم ‌(با هماهنگی هیأت رئیسه دانشگاه) برای‌ اداره‌ امور داخلی‌ دانشگاه‌ به‌ هیات‌ امناء.
  • پیشنهاد بودجه سالانه دانشگاه (با هماهنگی هیات رئیسه) به هیات امناء.
  • پیشنهاد توزیع‌ و تخصیص‌ فرصت­های‌ مطالعاتی‌ و دوره‌­های‌ کوتاه­ مدت‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی‌ داخل‌ و خارج‌ که‌ طبق‌ ضوابط به‌ اعضای‌ هیأت علمی آموزشی‌ و پژوهشی‌ تعلق‌ می‌­گیرد (با هماهنگی هیأت رئیسه) به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

دفتر ریاست و روابط عمومی

  • ایجاد ارتباط اداری بین رئیس دانشگاه و واحدهای متبوع، اعم از شفاهی و کتبی و پیگیری آن­ها.
  • دریافت و ثبت نامه­ هایی که از واحدهای مختلف ارسال می­گردد و لازم است به رؤیت رئیس دانشگاه برسد و حصول اطمینان از پاسخگویی به موقع مکاتبات حوزه ریاست.
  • تهیه پیش­نویس و صدور نامه­ هایی که متضمن نظرات و دستورات رئیس دانشگاه به واحدهای مختلف می­باشد.
  • تهیه پیش­نویس و ثبت و ارسال نامه­ ها، دستورها، بخشنامه­ ها و دعوتنامه­ های صادره.
  • پیگیری و اجرای دستورات رئیس دانشگاه.
  • جوابگوئی و رسیدگی به مشکلاتی که ارباب رجوع با واحدهای مختلف دانشگاه پیدا می­کند.
  • تنظیم برنامه­ های کاری و ملاقات رئیس دانشگاه.
  • دعوت افراد جهت تشکیل جلسات و کمیسیون­ها.
  • تنظیم صورتجلسات حوزه ریاست و ابلاغ آن به واحدهای ذیربط و پیگیری مصوبات جلسات مذکور.
  • انجام امور اداری هیأت امناء و شوراهای دانشگاه و کمیسیون­های مختلف و ابلاغ مصوبات آن­ها به واحدهای ذی­ربط.
  • انجام مکاتبات، دستور کار، تهیه و تدوین و تنظیم مصوبات هیأت امناء دانشگاه.
  • تشکیل جلسات، تنظیم برنامه­ های نشست­ها، مراسم و فعالیت­های عمومی دانشگاه و انجام امور تشریفاتی و نظارت بر اجرای صحیح این گونه فعالیت­ها.
  • ابلاغ دستورات صادره ریاست دانشگاه به افراد، مؤسسات و واحدهای تابعه.
  • انجام اقدامات لازم جهت شرکت اعضای هیأت علمی دانشگاه در کنگره­ها، کنفرانس­ها و سمینارهای داخلی و خارجی با همکاری واحدهای ذیربط.
  • تهیه و تنظیم اجرای طرح­ها و برنامه­ های تبلیغاتی و انتشاراتی.
  • مطالعه کلیه جراید و روزنامه­ ها و استخراج مطالب دانشگاهی برای ارسال به واحدهای مربوط.
  • برنامه­ ریزی و اداره امور کنفرانس­ها و سمینارها.
  • انتشار اخبار و اطلاعات داخلی دانشگاه جهت اطلاع کارکنان.
  • اجرای کلیه امور مطبوعاتی و سمعی و بصری دانشگاه.
  • تهیه­ برنامه­ های لازم جهت مراسم اعیاد و جشن­ها و امور تشریفاتی که از طریق دانشگاه برگزار می­شود و پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز آن به مسئولین ذیربط.
  • بررسی صلاحیت­های اخلاقی، سیاسی و امنیتی نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه در چهارچوب مقررات مصوب، ارسال مدارک متقاضیان به گزینش مرکزی و پیگیری نتیجه.
  • ارسال نامه­ های محرمانه به مدیریت­ها و واحدها و ارگان­های مختلف و ثبت، ضبط، نگهداری و بایگانی نامه­ های محرمانه.
  • همکاری در به­روز نمودن اطلاعات در سایت اینترنتی دانشگاه.
  • جمع­ آوری اطلاعات و اطلاع­رسانی اخبار علمی، پژوهشی، ورزشی و رفاهی دانشگاه به مردم و نیز آشنایی عموم به چگونگی و نحوه عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه از طریق انتشار پیک دانشگاهی و خبرنامه ­های دوره­ای و رسانه­ های گروهی.
  • عکسبرداری و تهیه فیلم از مراسم تشریفاتی سمینارها، مصاحبه­ ها و ... و نگهداری سوابق آن­ها.
  • انجام امور مربوط به دعوت از شخصیت­های علمی و سیاسی و ... داخل و خارج از کشور با همکاری واحدهای ذیربط.
  • انجام فعالیت در خصوص جذب کمک­های ملی و ... قطب­های مختلف کشور.
  • بررسی مطالب، جراید و اخبار پیرامون فعالیت­های دانشگاه و تهیه پاسخ­های لازم.

گروه همکاری­های علمی و بین­المللی

  • برقراری ارتباط با سایر دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی داخلی و خارجی به منظور جمع­آوری اطلاعات علمی تحقیقاتی مورد نیاز و همچنین جلب همکاری آنان در زمینه­ های مختلف آموزشی و پژوهشی.
  • ترجمه نامه­ ها، نشریات و مدارک ارجاعی مختلف به زبان­های فارسی و خارجی مورد نیاز دانشگاه و مؤسسات تحقیقاتی تابعه.
  • تنظیم برنامه های سمینارها، کنگره­ ها، سمپوزیوم­ ها و کنفرانس­های علمی و تحقیقاتی بین­ المللی با همکاری دفتر ریاست و روابط عمومی و دانشکده­ها و همچنین پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز آن به مسئولین ذیربط.
  • انجام امور مربوط به بورسیه­ ها، فرصت­های مطالعاتی و سفرهای علمی و نظارت بر امور تحصیلی آن­ها با همکاری معاونت آموزشی.
  • توزیع و تخصیص بورس­هایی که به اعضای هیأت علمی و دانش­ آموختگان ممتاز تعلق می­گیرد.
  • انجام بررسی­ های لازم به منظور جلب همکاری شخصیت­های علمی ایرانی مقیم خارج.
  • فراهم آوردن شرایط جذب دانشجویان خارجی برای مقاطع تحصیلی مختلف با همکاری گروه­های آموزشی.
  • تشریک مساعی در برقراری ارتباط انجمن­ ها و هیأت­ های علمی دانشگاه با مجامع علمی بین­ المللی و دانشمندان خارجی با همکاری دفتر ریاست دانشگاه و دفتر همکاری­های علمی و بین­ المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  • تهیه تفاهم­نامه­ های همکاری­های علمی با دانشگاه­های خارج از کشور و عضویت در مجامع علمی و بین­ المللی.
  • رسیدگی به امور مربوط به استادان و محققان خارجی در دانشگاه.

اداره حقوقی

  • نظارت بر نحوه عقد قراردادهای منعقده بین دانشگاه و اشخاص حقیقی و حقوقی و تنظیم متن قراردادهای منعقده برای واحدهای مختلف.
  • نظارت بر حسن اجرای مفاد حقوقی مندرج در متن قراردادها.
  • حضور در جلسات دادگاه در مورد پرونده­ های مرتبط با دانشگاه و استماع اظهارات، رد یا قبول آن از نظر مسائل حقوقی.
  • مطالعه و بررسی قوانین و مقررات و ارائه پیشنهادات به منظور برقرار نمودن رویه واحد حقوقی.
  • پیگیری مسائل حقوقی و پرونده­ های ارجاعی در دادگاه­ها، دیوان عدالت اداری تا حصول نتیجه.
  • انجام مشاوره و ارائه راهنمایی به واحدهای مختلف دانشگاه به منظور جلوگیری از اشتباهاتی که منجر به اختلافات حقوقی خواهند شد.
  • تدوین اساسنامه­ ها و آیین­ نامه­ های مورد نیاز.
  • همکاری و اقدام در زمینه تهیه و تنظیم آرشیو حقوقی و نگهداری و طبقه­ بندی مصوبات.
  • تفکیک عرایض و شکایات واصله از مراجع ذیربط و ارجاع آن به واحدها و یا کمیته­ های تخصصی.
  • تنظیم شکوائیه برعلیه اشخاص حقیقی و حقوقی معترض حقوق دانشگاه در زمینه­ های مختلف.
  • انجام مکاتبات لازم با مراجع قضایی (اعم از دادگاه، نیروی انتظامی و ...).
  • انجام سایر امور محوله از طرف مقام مافوق.

مدیریت طرح و توسعه

  • انجام کلیه امور مربوط به تهیه و تدوین بودجه دانشگاه با هماهنگی معاونت اداری و مالی.
  • همکاری با مدیران و روسای واحدها در امر تهیه و تنظیم بودجه.
  • جمع آوری بودجه­ های پیشنهادی توسط واحدهای مختلف و بررسی برنامه­ ها و اعتبارات مورد پیشنهاد.
  • تلفیق و تنظیم بودجه­ های پیشنهاد شده در قالب هدف­ها و خط مشی کلی دانشگاه.
  • ابلاغ بودجه مصوب هر یک از واحدها (در صورت نیاز) و نظارت بر حسن اجرای آن از طریق مراقبت در نحوه مصرف اعتبارات و سنجش میزان پیشرفت عملیات در هر یک از واحدها.
  • دفاع از بودجه پیشنهاد شده در مراجع رسیدگی.
  • ابلاغ بودجه مصوب به هریک از واحدها و تخصیص اعتبارات مصوب در دوره­های سه ماهه به واحدهای دانشگاه.
  • نگهداری حساب و دفاتر اعتبارات بودجه­ای بر حسب فعالیت و برنامه ­های اجرائی دانشگاه و نظارت بر اجرای بودجه واحدها.
  • بررسی و مبادله موافقت نامه­های مربوط به فعالیت­های جاری و عمرانی.
  • همکاری با معاونت اداری و مالی در پیش بینی نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه.
  • تهیه و تنظیم آمارهای لازم در باره فعالیت­های و نیروها و عوامل موجود در دانشگاه و واحدهای تابعه به منظور اعمال نظر صحیح و منطقی در مدیریت دانشگاه.
  • بررسی مداوم وظایف سازمانی دانشگاه و واحدها و چگونگی گردش کار در آن­ها با توجه به برنامه توسعه دانشگاه.
  • انجام بررسی­ های سازمانی و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه با همکاری مدیریت امور اداری.
  • مطالعه و بررسی مستمر در سازمان و وظایف واحدهای تابعه به منظور تفکیک و تقسیم صحیح وظایف بین واحدها و جلوگیری از تکرار و تداخل وظایف دانشگاه.
  • برنامه­ ریزی و ارائه طریق برای بهبود روش­های انجام کار و تحول اداری و بهره وری.
  • تهیه و تنظیم نمودار سازمانی (تشکیلاتی) و تهیه و تنظیم پست­های سازمانی متناسب با وظایف و مسئولیت­های واحدهای تابعه دانشگاه با همکاری واحدهای ذیربط.
  • برقراری ارتباط با کارشناسان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تجدید نظر و تغییرات در سازمان و تشکیلات دانشگاه.
  • تهیه و تنظیم شرح وظایف واحدها و همچنین شرح وظایف پست­های سازمانی دانشگاه و ابلاغ آن­ها به واحدها پس از تصویب توسط هیأت امنا.
  • بررسی پیشنهادات واحدها در مورد تغییر و اصلاح پست­های سازمانی و شرح وظایف و تهیه گزارشات لازم و انجام اقدامات ضروری جهت رفع مشکلات سازمانی آن­ها.
  • مطالعه و تشخیص نیازهای آموزشی و کارآموزی کارکنان غیر آموزشی و اجرای برنامه ­های آموزشی برای کارکنان مزبور.
  • مطالعه و بررسی و همکاری در امر طبقه بندی مشاغل کارکنان.
  • تشخیص و تعیین رشته شغلی پست­های سازمانی با توجه به طرح­های طبقه بندی مشاغل.
  • شرکت فعال در شوراها کمیته­ ها و اظهار نظر پیرامون مسائل مربوط.
  • برنامه­ ریزی برای تأمین فضاهای کالبدی دانشگاه به منظور توسعه و گسترش فضاهای آموزشی مورد نیاز و اقدام در مورد تأمین اعتبار عمرانی مورد نیاز.
  • همکاری با معاونت اداری و مالی در برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد با شرکت­های مشاوره و پیمانکار برای طرح­های عمرانی.
  • تهیه و تدوین طرح جامع دانشگاه و تأمین زمین و امکانات با در نظر گرفتن توسعه آموزش عالی
  • نظارت بر حسن اجرای طرح­های عمرانی دانشگاه.
  • بررسی صورت وضعیت­ها و موارد مالی طرح­های عمرانی.
  • اجرای طرح­های امانی و مورد نیاز دانشگاه.
  • برنامه­ ریزی و تأمین لوازم و مصالح مورد نیاز طرح­های عمرانی.
  • نظارت بر اجرای طرح­های ساختمانی و تأسیساتی و همچنین تعمیرات اساسی و نگهداری ساختمان­های واحدهای مختلف دانشگاه.
  • پیشنهاد بودجه­ های عمرانی دانشگاه برای تصویب در بودجه سالانه کشور.
  • تهیه نقشه طرح­های عمرانی دانشگاه.
  • جمع آوری اطلاعات لازم برای تنظیم بودجه طرح­های عمرانی دانشگاه.
  • بررسی طرح­های عمرانی و پیشنهادات واحدهای دانشگاه برای توسعه و عمران با توجه به اولویت­ها، امکانات و اعتبارات مصوب بر اساس بخشنامه ­ها و دستورالعمل­های مصوب و پیگیری بودجه پروژه­های عمرانی تا مرحله نهایی.
  • انجام سایر امور محوله از طرف مقام مافوق.

معاونت آموزشی

  • اداره کلیه امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه.
  • مطالعه و اتخاذ تصمیم در مورد مسائل آموزشی با کمک مسئولان ذیربط.
  • نظارت بر اجرای مقررات و آیین ­نامه­ های آموزشی از طریق گروه نظارت و ارزیابی دانشگاه.
  • تدوین و پیشنهاد اصول اجرایی امور آموزش.
  • نظارت بر حسن اجرای وظایف واحدهای تابعه.
  • تنظیم دستور جلسات شورای آموزشی و شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه.
  • برنامه­ ریزی امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی با همکاری واحدهای ذیربط.
  • نظارت بر حسن اجرای برنامه­ ها و فعالیت­های آموزشی و دوره­های تخصصی هر دانشکده و ارزیابی آن و ارائه گزارش لازم به هیات رئیسه.
  • ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان و انعکاس آن به ریاست دانشگاه و اعلام نتیجه ارزیابی به اعضای هیات علمی.
  • اجرای دوره ­های کوتاه مدت آموزشی و تخصصی.
  • برنامه­ ریزی گسترش دوره­های تحصیلات تکمیلی دانشگاه.
  • اداره کلیه امور آموزشی دوره ­های تحصیلات تکمیلی دانشگاه.
  • نظارت بر اجرای مقررات آموزشی دوره­ های تحصیلات تکمیلی.

معاونت پژوهش و فناوری

  • انجام کلیه امور پژوهشی و فناوری دانشگاه.
  • برنامه­ ریزی در امور پژوهشی و فناوری و نظارت بر وظایف مربوط.
  • انجام بررسی­ های لازم و اتخاذ تصمیم در مورد فعالیت­های پژوهشی.
  • انجام مطالبات لازم در زمینه ارزشیابی فعالیت­های پژوهشی و ارزیابی عملکرد پژوهشی سالانه دانشگاه.
  • تماس با موسسات داخلی و خارجی به منظور همکاری در امور پژوهشی و مبادله خدمات علمی.
  • اداره امور واحد­های پژوهشی تابعه و وابسته دانشگاه.
  • همکاری با دفتر ریاست، روابط عمومی و گروه­ همکاری­های علمی و بین المللی دانشگاه در ارائه خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی و برگزاری سمینارها و کنفرانس­های علمی و اجرای کلیه امور قراردادهای تحقیقاتی و خدماتی بین دانشگاه و سایر موسسات.
  • همکاری در اجرای دوره­ های کوتاه مدت پژوهشی برای موسسات غیر دانشگاهی.
  • نظارت بر کلیه امور پژوهشی دانشگاه، کتابخانه و بانک­های اطلاعاتی.
  • برنامه­ ریزی جهت استفاده اعضای هیأت علمی از فرصت­های مطالعاتی داخل و خارج برابر ضوابط مصوب.
  • تهیه برنامه­ های پژوهشی دانشگاه و ارائه اهداف و تعیین اولویت­های پژوهشی در قالب برنامه­ های کوتاه مدت و بلند مدت برای طرح در شورای پژوهشی دانشگاه.
  • بررسی و ارزیابی فعالیت­های پژوهشی و فناوری دانشگاه در چار چوب برنامه­ های رشد و توسعه کشور در بخش آموزش عالی برای طرح در هیأت رئیسه.
  • تلاش برای فرهنگ سازی علمی و ارتقای جایگاه انجمن­های علمی در بین اساتید، دانشجویان، مسولین و نیز در سطح جامعه.
  • برگزاری نشست­ها، گردهمایی­ های تخصصی و کارگاه­های آموزشی به منظور تبادل نظر، ارائه یافته­ های پژوهشی و تبادل تجربیات و افزایش دانش در خصوص راهبردی بهتر انجمن­های علمی.
  • سازماندهی و ایجاد هماهنگی در بخش­های دانشجویی دانشگاهی و واحد انجمن­ها و همکاری با آن­ها در برنامه ­ها و فعالیت­هایشان.
  • تهیه گزارش­های لازم و اطلاع رسانی از وضعیت، برنامه­ ها و فعالیت­های انجمن­ها از طریق نشریات و نیز سایت­های خبری دانشگاهی و غیر دانشگاهی.
  • نظارت بر تشکیل انجمن­های علمی دانشکده­ها و انتخابات و فعالیت­ها بطور مستمر.
  • ارزیابی سالیانه از فعالیت­ها و اقدامات انجمن­ها و تقدیر و تشویق انجمن­های برتر در عرصه­های فعالیتی نظیر تیم­های مسابقات علمی، نشریات، برگزاری همایش­ها و سخنرانی­های علمی و ... .
  • تدوین آیین­ نامه ­ها، دستورالعمل­ها و انجام امور دبیرخانه کمیته نظارت و حمایت از انجمن­های علمی دانشجویی دانشگاه.
  • تشکیل کمیته­ های علمی- صنعتی با سازمان­های مختلف و واحدهای صنعتی.
  • انجام امور مربوط به همکاری­های علمی و تحقیقاتی با بخش صنایع کشور.
  • برقراری ارتباط با صنایع و کارخانجات برای عقد قرارداد در مورد طرح­های علمی و تحقیقاتی به منظور تقویت ارتباط صنعت با جامعه.
  • برنامه­ ریزی و سیاست­گذاری در خصوص کارآموزی دانشجویان.
  • سیاست­گذاری و تشویق اعضای هیأت علمی برای پژوهش­های کاربردی و فن بازاریابی پژوهش.
  • برنامه­ ریزی در خصوص اشاعه فرهنگ کارآفرینی در بین اعضای هیأت علمی و دانشجویان.
  • برگزاری کارگاه­های آموزشی در زمینه ترویج کارآفرینی و آشنایی دانش آموختگان با مفهوم کارآفرینی.
  • ارائه خدمات آموزشی، ترویجی در زمینه کارآفرینی برای اعضای هیأت علمی به دانشجویان و دانش آموختگان.
  • حمایت از کارآفرینان به عنوان الگو برای دانشجویان.
  • هدایت دانشجویان برای کاربردی نمودن تخصص خود.
  • آشنا نمودن دانشجویان به کلیه زمینه­ های شغلی موجود در جامعه.
  • همفکری با مدیران گروه­های آموزشی به منظور ترغیب آن­ها به تأسیس دوره­ های میان رشته­ای کاربردی.
  • برگزاری دورها و سمینارهای کوتاه مدت برای افزایش دانش کاربردی.
  • انجام مکاتبات و امور مربوط به معرفی دانشجویان به ادارات و دستگاه­های مختلف برای انجام دوره کارآموزی در چار چوب مقرارات شناسایی واحدهای صنعتی و تولیدی و معرفی آن­ها به دانشگاهیان.
  • شناسایی واحدهای صنعتی و تولیدی و معرفی آن­ها به دانشگاهیان.
  • ایجاد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی.
  • تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی- کاربردی.
  • توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط دانش محور.
  • تسهیل در انتقال دانش و تکنولوژی از مراکز دانشگاهی به دیگر مراکز جامعه.
  • انجام بررسی و اقدامات لازم در امر پاسخگویی به نیازهای جامعه در مراکز علمی و کارآفرینی.

مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی

  • دبیری شورای آموزشی  و شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه و تنظیم و تدوین مصوبات این شوراها.
  • تهیه و تنظیم و نگهداری برنامه­ های مصوب آموزشی دانشجویان در کلیه دوره­های مقاطع مختلف تحصیلی و مقررات مربوط به صورت کاتالوگ­ های معرفی دوره­های کلیه مقاطع مختلف تحصیلی.
  • تهیه و ابلاغ تقویم دانشگاه و نظارت بر تنظیم برنامه­ های هفتگی و امتحانی دروس دوره ­های مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه.
  • نظارت بر حسن اجرای آئین­ نامه­ ها، بخشنامه­ ها و مصوبات آموزشی در واحدهای ذیربط و نظارت بر اداره خدمات آموزشی در واحدهای تابعه.
  • رسیدگی به مشکلات دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی و برآورد نارسائی­ های آئین­ نامه­ ها و مصوبات و پیشنهاد راه حل به معاونت آموزشی دانشگاه.
  • همکاری با مسئولین دانشگاه و وزارتخانه در امر برگزاری امتحانات ورودی دانشگاه­ها و ....
  • نظارت بر اجرای آئین­ نامه­ ها در خصوص انتقال و میهمانی دانشجویان.
  • استفاده از آمار و اطلاعات جهت نظارت و ارزیابی دانشجویان جدید الورود و دانش آموخته مقاطع مختلف تحصیلی.
  • نظر خواهی از دانشکده­ها در خصوص تغییرات برنامه­ های آموزشی.
  • انجام امور ثبت نام و امتحانات دانشجویان در کلیه مقاطع مختلف تحصیلی بر اساس سیاست­های متخذه.
  • دریافت لیست پذیرفته­ شدگان از سازمان سنجش آموزش کشور.
  • اعمال دستورالعمل­های صادره در خصوص ثبت نام پذیرفته شدگان در هر ترم.
  • همکاری با دانشکده­ها در تهیه برنامه­ های هفتگی و ارسال آن به واحد رایانه و تهیه کد دروس.
  • انجام امور مربوط به نظام وظیفه پذیرفته شدگان.
  • پاسخگویی به سوالات دانشجویان در زمینه امور آموزشی.
  • انجام امور مربوط به صدور گواهی، معرفی نامه و سایر مکاتبات.
  • تهیه آمار و اطلاعات مربوط به دانشجویان و تنظیم قرارداد دانشجویان بورسیه.
  • ارائه گزارشات لازم از وضعیت دانشجویان بورسیه به موسسه بورس دهنده.
  • ابلاغ برنامه­ های امتحانی بر طبق تصمیمات متخذه به گروه­های آموزشی و نظارت بر امر امتحانات پایان ترم.
  • دریافت لیست نمرات و حضور و غیاب و ارسال آن به واحد رایانه و تهیه کارنامه تحصیلی دانشجویان.
  • انجام امور مربوط به تطبیق واحدها و راهنمایی دانشجویان در زمینه انتخاب دروس.
  • انجام امور مربوط به آزمون تحصیلات تکمیلی با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور.
  • کنترل وضعیت آموزشی کلیه دانش آموختگان از جهت رعایت تقسیم بندی دروس تعیین شده، کنترل نمرات مکتسبه و اعمال آیین­ نامه­ های مربوط.
  • صدور گواهی­ های موقت دانش آموختگان.
  • تهیه آمار دانش آموختگان در پایان هر ترم و ارائه آن به مسئولیین ذیربط.
  • ارسال تأییدیه فارغ التحصیلی به دانشگاه­ها و مراکز دولتی.
  • حفظ و نگهداری سوابق تحصیلی دانش آموختگان.
  • برنامه­ ریزی در جهت شکوفایی استعدادهای دانشجویان خارج از قلمرو رسمی دانشگاه.
  • طراحی و تدوین دروس مجازی.
  • تدوین آئین­ نامه ­های دروس مجازی.
  • آشنا نمودن مسئولین و اعضای هیات علمی با آموزش مجازی.
  • انجام مطالعات و پژوهش­های مورد نظر شورای هدایت استعدادهای درخشان و ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی به شورای مزبور.
  • تهیه و تدوین طرح­ها، برنامه­ ها و آیین­ نامه ­ها برای تحقق اهداف و وظایف شورای هدایت استعدادهای درخشان.
  • تهیه برنامه کار، تنظیم دستور جلسات و صورتجلسات شورای هدایت استعدادهای درخشان.
  • ابلاغ مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان و پیگیری امور مربوط به آن.
  • برقراری سیستم نظارت و کنترل بر اجرای مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان و ارزیابی نتایج حاصله از اجرای آن­ها و ارائه گزارش­های مربوط.
  • بررسی و مطالعه درباره روش­های شناسایی استعدادهای درخشان.
  • بررسی و تدوین برنامه­ های آموزشی و پژوهشی برای شکوفا سازی استعدادهای درخشان و هدایت استعدادهای درخشان به سوی اولویت­های کشور در حوزه علوم و فناوری.
  • بررسی و ارائه راه کارهای لازم برای اشتغال مناسب استعدادهای درخشان.
  • بررسی عوامل خروج استعدادهای درخشان از کشور و ارائه راه کارهای جذب استعدادهای ایرانی خارج از کشور.
  • ارائه خدمات مشاوره­ای و اطلاع رسانی و استعدادهای درخشان.
  • انتشار آثار علمی در زمینه استعدادهای درخشان.
  • تهیه بانک­های اطلاعاتی در زمینه استعدادهای درخشان.
  • حمایت مادی و معنوی از استعدادهای درخشان و دانشجویان ممتاز.
  • توزیع اعتبارات مربوط به استعدادهای درخشان به دانشگاهها و موسسات پژوهشی انجمن­های علمی مجری برنامه ­های شکوفا سازی استعدادهای درخشان.
  • ارائه گزارش عملکرد سالانه به شورای هدایت استعدادهای درخشان.
  • بررسی مشکلات دانشجویان استعدادهای درخشان و انجام اقدامات لازم درخصوص رفع مشکلات آن­ها با هماهنگی مسئولین ذیربط دانشگاه.
  • انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق.

مرکز امور رایانه

  • اداره فعالیت­های مربوط به خدمات رایانه­ای و برقراری ارتباط با شبکه­ های رایانه­ای داخلی و خارجی.
  • مدیریت و پشتیبانی شبکه داخلی.
  • ایجاد بانک اطلاعاتی دانشگاه.
  • حمایت و پشتیبانی از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه.
  • برقراری ارتباط دانشگاه با شبکه جهانی اینترنت، نگهداری و پشتیبانی سرورهای اینترنت.
  • برنامه­ ریزی برای خرید پایگاه­های اطلاعاتی دیجیتالی و انتخاب منابع لاتین مورد نیاز دانشگاه.
  • ارائه مشاوره به دانشکده­ ها در مورد خرید قطعات سخت افزاری و موارد مشابه.
  • نظارت بر تهیه و تامین نرم افزارهای مورد استفاده در واحدهای مختلف دانشگاه.
  • طراحی و پیاده­ سازی سیستم­های نرم افزاری دانشگاه مجازی.
  • طراحی سیستم­های سخت افزاری دانشگاه مجازی.
  • راه اندازی پایلوت دانشگاه مجازی در دانشگاه.
  • ارائه استانداردهای آموزش الکترونیک.
  • برگزاری کلاس­های آموزشی نرم افزار و سخت افزار برای دانشجویان و دوره­های آموزشی لازم برای کارکنان بر طبق مصوبات دانشگاه.
  • ارائه خدمات رایانه­ای به واحدهای مختلف دانشگاه.

کتابخانه و مرکز اسناد

  • پیش بینی اعتبارات لازم جهت انجام امور سفارش، خرید کتب و نشریات مورد نیاز کتابخانه­ های دانشگاه.
  • تهیه و تکثیر نوارهای صوتی و تصویری در زمینه­های مختلف مانند سمینارها و کنفرانس­ها برای استفاده دانشجویان.
  • انجام امور مربوط به چاپ و انتشارات دانشگاه.
  • حفظ و حراست از کتاب­های نایاب، اسناد و مدارک تاریخی و قدیمی موجود در دانشگاه.
  • تجلید کتاب­ها و نشریات و سایر مدارک علمی و تحقیقی موجود در کتابخانه به تشخیص مسئول بخش مربوط.
  • تهیه گزارش­های لازم از فعالیت­های کتابخانه و ارائه آن به مراجع ذیصلاح.
  • تهیه کتب درسی و کمک درسی برای رشته­ های مختلف آموزشی دانشگاه.
  • احیا و نشر متون کهن معتبر و ممتاز.
  • مبادله کتاب و نشریات ادواری و اسناد با مجامع و مراکز علمی و فرهنگی و موسسات آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی.
  • همکاری با موسسات و مجامع ملی و بین المللی.
  • جمع آوری، ذخیره، نگهداری و در دسترس قرار دادن کتب و مجلات و نشریات علمی و فنی.
  • طبقه­ بندی و فهرست نویسی و آماده سازی کتب و نشریات برای تسهیل در امر دسترسی به آن­ها.
  • برقراری ارتباط با مراکز و مجامع علمی، کتابخانه­ها و مراکز نشر کتب و ... در داخل و خارج از کشور به منظور ایجاد یک سیستم منظم و کار آمد کتابداری.
  • ایجاد هماهنگی بین کتابخانه­ های فرعی دانشکده­ ها و گروها و نظارت بر کار آن­ها.
  • آموزش و آشنا سازی کارکنان جدیدالاستخدام با امر کتابداری.
  • اداره امور مربوط به فعالیت­های سمعی و بصری دانشگاه با همکاری واحدهای ذیربط.
  • تهیه خلاصه کتب و مقالات علمی.
  • انجام امور مربوط به سفارش و خرید کتب، نشریات و سایر منابع از داخل و خارج از کشور.

معاونت اداری و مالی

  • همکاری با رئیس دانشگاه در اجرای هر چه بهتر وظایف مربوط به واحدهای ستادی دانشگاه.
  • رسیدگی به هدف­های اجرایی دانشگاه و چگونگی گردش کارها و روش­های کار در واحدهای مختلف.
  • ایجاد هماهنگی بین فعالیت­های مربوط به واحدهای تحت پوشش و اظهار نظر در خصوص رفع مشکلات موجود.
  • نظارت بر حسن اجرای کلیه قوانین و مقررات مربوط به امور اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی دانشگاه.
  • ارائه گزارش­های توجیهی لازم به رئیس دانشگاه در خصوص وظایف مربوط به واحدهای تحت نظر.
  • اتخاذ تصمیم در مورد برنامه کار واحدهای تابعه.
  • شرکت در شوراها، کمیسیون­ها، جلسات، و اظهار نظر در مورد مسائل مختلف اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی در چارچوب مقررات و حفظ مسائل دانشگاه.
  • نظارت، همکاری و اظهار نظر در تهیه و تنظیم بوجه سالیانه دانشگاه و پیشنهاد آن به مقامات و مراجع زیربط.
  • تهیه و اجرای طرح­های رفاهی کارکنان با توجه به امکانات دانشگاه.
  • انجام امور استخدامی و تامین نیروی انسانی دانشگاه طبق مقررات و ضوابط مربوط با هماهنگی مدیریت طرح و توسعه.
  • بررسی و پیشنهاد مقررات مربوط به امور استخدامی اعضاء هیأت علمی به مراجع ذیصلاح.
  • همکاری با دیگر معاونت­ها و واحدهای مستقل دانشگاه در جهت تحقیق اهداف آموزشی و پژوهشی و دانشجویی آن.
  • نظارت بر انجام امور نگهبانی و انتظامی با همکاری واحد حراست دانشگاه.

مدیریت امور اداری

  • اجرای سیاست­ها و خط مشی­های دانشگاه در زمینه ­های مربوط به امور اداری، استخدامی و پیشتیبانی.
  • نظارت بر حسن انجام  فعالیت­های واحدهای تابعه.
  • تهیه و تنظیم آیین نامه ­ها، بخشنامه و دستورالعمل­های اداری لازم جهت ارائه به مقامات ذیربط بر اساس ضوابط دانشگاه و ابلاغ آن به کلیه واحدها پس از تایید.
  • مراقبت در اجرای مقررات انضباطی و رسیدگی به تخلفات کارکنان و ارجاع مراتب به هیأت­های رسیدگی به تخلفات اداری.
  • مطالعه و بررسی رسته­ های شغلی مشاغل دانشگاهی و ارائه نظرات و پیشنهادات اصلاحی به مراجع ذیربط با همکاری مدیرت طرح و توسعه.
  • ایجاد و نگهداری بانک اطلاعاتی پرسنلی و سوابق خدمتی و اداری کلیه پرسنل دانشگاه.
  • برنامه­ ریزی در جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه و ارائه طرح­ها و پیشنهادهای لازم و همچنین انجام به استخدام آن­ها اعم از هیأت علمی و غیر هیأت علمی.
  • پیش بینی ترفیع و تغییر گروه سالانه کارکنان با کمک واحدهای مربوط.
  • همکاری با واحد حراست در زمینه حفاظت از ساختمان­ها، اموال و تاسیسات.
  • انجام تدارکات و تأمین وسایل و تجهیزات مورد نیاز واحدهای مختلف دانشگاه و سفارش آن از داخل و خارج کشور با هماهنگی کامل واحدهای ذیربط.
  • شرکت در جلسات تهیه و تنظیم بودجه پرسنلی کارکنان.
  • نظارت در انجام کلیه امور خدماتی دانشگاه و ارائه آن به واحدهای مختلف.
  • انجام امور مربوط به قراردادهای دانشگاه با هماهنگی مسئولین ذیربط.
  • تهیه طرح­های مربوط به رفاه عمومی کارکنان و نظارت بر حسن اجرای طرح­های مزبور.
  • برنامه­ ریزی و نظارت بر روش­های مطلوب اداره امور استخدامی دانشگاه.
  • نظارت بر اجرای صحیح مقررات استخدامی و ارائه راهنمایی­ های لازم.
  • همکاری در امر تهیه و تنظیم یا اصلاح مجموعه شرح وظایف، نمودار و پست­های سازمانی دانشگاه با مدیریت طرح و توسعه.
  • نظارت بر امور حضور و غیاب، ورود و خروج و انتظامات دانشگاه و طرح تمام وقت کارکنان، اضافه­کاری و انتصاب کارکنان (هیأت علمی و غیر هیأت علمی).
  • مشارکت در جلسات و کمیسیون­ های مختلف و اظهار نظر و ارائه پیشنهادات لازم.
  • رسیدگی به امور رفاهی و بازنشستگی کارکنان و اتخاذ تصمیمات لازم.
  • نظارت بر امر ارزشیابی واحدهای تابعه.

مدیریت امور مالی

  • انجام کلیه امور مالی دانشگاه طبق مقررات.
  • دریافت و وصول درآمدهای عمومی و اختصاصی دانشگاه.
  • تهیه و تنظیم اطلاعات مالی لازم در موارد مختلف دریافت­ ها، پرداخت­ها و اعتبارات و تعهدات، نگهداری دفاتر اعتبارات و تهیه گزارشات لازم جهت مقامات ذیربط.
  • رسیدگی به اسناد و سیستم­ های حقوق و مزایای کارکنان از نظر انطباق با مقررات.
  • همکاری در تهیه و تدوین بودجه جاری و عمرانی دانشگاه.
  • نگهداری و تنظیم اسناد مالی.
  • رسیدگی به اسناد مالی دانشگاه از حیث تطابق مقررات و آئین­ نامه­ های مالی.
  • نظارت بر مصرف صحیح اعتبارات از طریق رسیدگی قبل و بعد از آن.
  • اعمال نظارت در حفظ و نگهداری و تنظیم دفاتر اموال و مراقبت در اجرای قوانین و مقررات مربوط به آئین­ نامه­ های اموال دولتی و نحوه استفاده از آن­ها.
  • تهیه و تنظیم گزارش­های عملکرد مالی جهت ارائه به معاونت اداری و مالی.
  • تنظیم برنامه کار واحدهای تابعه و کنترل و نظارت کار آن­ها.
  • انجام سایر امور محوله از طرف مقام مافوق.

معاونت دانشجویی و فرهنگی

  • اداره کلیه امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه.
  • برنامه­ ریزی برای گسترش و تعمیق ارزش­های اسلامی و انقلابی در همه سطوح دانشگاه.
  • مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره مسائل و مشکلات دانشجویی.
  • نظارت بر فعالیت­های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه.
  • نظارت بر واحدهای تحت نظر به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای وظایف آن­ها.
  • ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت لازم میان نهادهای مختلف عقیدتی، فرهنگی و سیاسی دانشجویی از طریق تشکیل جلسات با دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری، جهاد دانشگاهی و انجمن اسلامی.
  • برنامه ­ریزی و نظارت بر امر بهداشت و درمان و مشاوره دانشجویان.
  • برنامه ­ریزی و نظارت بر برنامه­ های ورزشی و تربیت بدنی دانشگاه.
  • نظارت بر امور رستوران، خوابگاه­ها و ورزشگاه­ها از نظر رعایت اصول بهداشت و حفظ نظم داخلی.
  • برنامه­ ریزی و نظارت بر اجرای فعالیت­های فوق برنامه برای شکوفایی بیشتر فعالیت­های فکری، فرهنگی و هنری دانشجویان.
  • فراهم آوردن زمینه ترغیب نیروهای دانشگاهی به حضور در صحنه­ های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی جامعه.
  • گسترش روابط میان اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه و نظارت بر جلسات گفت و شنود بین اساتید و دانشجویان.
  • تدوین و پیشنهاد اصول کلی برنامه ­های مختلف دانشجویی دانشگاه از جمله مشاوره دانشجویی و نظارت بر حسن اجرای آن.
  • تهیه و پیشنهاد آئین­ نامه­ های مختلف دانشجویی با کمک مسئولان ذیربط و نظارت بر حسن اجرای آن.
  • انجام کلیه امور که در آئین­نامه­های دانشگاه به معاونت دانشجویی و فرهنگی محول گردیده است.
  • مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره مسائل و مشکلات دانشجویی.
  • نظارت بر اجرای قوانین و مقررات آئین­ نامه ­های دانشجویی.
  • ایجاد ارتباط و همکاری هرچه بیشتر با مراکز، موسسات و نهادهای فکری، فرهنگی و انقلابی برای شکوفایی بیشتر فعالیت­های مزبور.
  • نظارت بر برنامه ­ریزی برای توسعه آموزش­های عقیدتی، سیاسی، اخلاقی و فرهنگی از طریق برگزاری کلاس­های آموزشی، سمینارها و مجامع فرهنگی، فکری، سیاسی دانشگاهی و نظارت بر آن­ها و بهره ­وری هماهنگ از توان موجود نهادهای اسلامی و انقلابی.
  • ارزیابی وضعیت کلی اعتقادی، سیاسی و اخلاقی نیروهای دانشگاهی و گزارش آن­ها به هیأت رئیسه و شورای دانشجویی و فرهنگی دانشگاه.
  • تلطیف و سالم سازی روابط عمومی میان استادان، دانشجویان و کارکنان و برنامه ­ریزی برای استفاده بهتر نیروهای دانشگاهی از امکانات فرهنگی و هنری.
  • پیشنهاد برنامه­ های لازم به شوراهای دانشجویی و فرهنگی و پیگیری وظایف محوله.

مدیریت اموردانشجویی

  • تهیه و تدوین برنامه­های مختلف در زمینه امور دانشجویی.
  • اجرای سیاست­ها و خط مشی­های تعیین شده درخصوص امور رفاهی و خوابگاه­های دانشجویان.
  • تنظیم برنامه­ های لازم جهت برقراری ارتباط مناسب بین اساتید و دانشجویان.
  • برنامه­ ریزی جهت اسکان دانشجویان و تنظیم ضوابط آن و همچنین تأمین و اداره خوابگاه­های دانشجویی و مراقبت در مسائل انضباطی آن­ها.
  • انجام خدمات مربوط به ارائه کمک­های مالی و وام­های دانشجویی به دانشجویان واجد شرایط.
  • انجام امور مربوط به تسویه حساب وام­های صندوق رفاه دانشجویان.
  • نظارت و هماهنگی در کلیه امور دانشجویی دانشکده­ها و گروه­های آموزشی.
  • نظارت بر حسن اداره سلف سرویس و خوابگاه­های دانشجویی از لحاظ کیفیت و کمیت، تغذیه و بهداشت محیط.
  • برنامه ­ریزی جهت بکارگیری دانشجویان در امور مختلف.
  • برنامه­ ریزی در جهت استفاده مطلوب از اوقات فراغت دانشجویان و سالم سازی جسم و روح آن­ها.
  • نظارت بر انجام امور مشاوره و ارائه راهنمائی­های لازم در زمینه­ های تحصیلی، شغلی و شخصی به دانشجویان.
  • انعکاس نظرات و پیشنهادات دانشجویان به مقامات مسئول دانشگاه.
  • بررسی نیازهای پرسنلی، تدارکاتی و تجهیزاتی واحدهای تابعه و انعکاس به مراجع ذیربط دانشگاه و یا سایر مراجع.
  • برنامه­ ریزی برای برگزاری المپیادهای ورزشی و جشنواره­های ورزشی درون دانشگاهی.
  • انتخاب مربیان ورزش برای رشته­ های مختلف ورزشی فعال در طول سال تحصیلی.
  • نظارت بر عملکرد مربیان ورزشی و کنترل کارکرد آن­ها.
  • اجرای سیاست­ها و خط مشی­ های تعیین شده در خصوص فعالیت­های ورزشی.
  • برنامه­ ریزی و تنظیم برنامه­ های ورزشی دانشجویان و کارکنان و نظارت بر حسن اجرای آن­ها.
  • ایجاد تسهیلات لازم و همچنین تشویق و ترغیب دانشجویان و کارکنان دانشگاه جهت شرکت در فعالیت­های ورزشی.
  • نظارت بر امور نگهداری و بهره ­برداری از تاسیسات، میادین و امکانات ورزشی دانشگاه با همکاری واحدهای ذیربط.
  • پیش بینی و نظارت بر تهیه وسایل ورزشی مورد نیاز دانشجویان و کارکنان.
  • برگزاری مسابقات ورزشی و نظارت بر حسن اجرای آن­ها.
  • ارزشیابی کار دانشجویان در مورد واحد ورزشی از طریق انجام آزمون­های لازم.
  • اداره کلیه امور تربیت بدنی دانشجویان دانشگاه.
  • فراهم آوردن تسهیلات لازم برای گسترش و تعمیم رشته­ های مختلف ورزشی در دانشگاه.
  • پیشنهاد برنامه­های لازم به شورای ورزشی و تنظیم صورتجلسات آن و اجرای برنامه­های مربوط.
  • انجام سایر امور محوله درصورت لزوم.

مدیریت امور فرهنگی و فوق برنامه

  • تهیه طرح­های فوق برنامه در زمینه­های فرهنگی، علمی، تحقیقاتی، ورزشی، هنری.
  • تشکیل گروه­های دانشجویی در رشته ­های مختلف هنری بر اساس قوانین مصوب.
  • تهیه و اجرای طرح­های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه.
  • ایجاد ارتباط و همکاری با مراکز و نهادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی کشور.
  • تهیه برنامه­ های مختلف و تشویق و ترغیب دانشجویان، اساتید و کارکنان به شرکت در برنامه­ ها و مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم و همچنین شرکت در فعالیت­های هنری، اردوها و جشنواره­ها.
  • انتشار و ترویج ارزش­های اسلامی از طریق تهیه فیلم و عکس.
  • جمع ­آوری و فراهم آوردن نشریات هنری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور به منظور استفاده دانشجویان و ایجاد آرشیو مربوط.
  • برنامه­ ریزی و برگزاری اردوهای آموزشی، فرهنگی، زیارتی و هنری برای دانشجویان.
  • برگزاری مسابقات داخل دانشگاه و تشویق و ترغیب دانشجویان برای شرکت در مسابقات و جشنواره­ های فرهنگی و هنری.
  • برگزاری جشن­های فارغ التحصیلی دانشجویی با همکاری مسئولین روابط عمومی.
  • زمینه­ سازی و بسترسازی فعالیت­های فرهنگی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه، متناسب با اهداف وظایف فرهنگی معاونت دانشجویی و فرهنگی.
  • تهیه گزارش­های مستمر از فعالیت­های انجام یافته.
  • برقراری ارتباط با واحدهای مختلف دانشگاه به منظور ایجاد هماهنگی در فعالیت­های فوق برنامه در ارتباط با اهداف دانشگاه.

وظایف دانشکده­ها

  • تهیه و تنظیم برنامه­های آموزشی و تحقیقاتی رشته ­های مربوط در مقاطع مختلف تحصیلی با هماهنگی معاونت آموزشی.
  • آموزش نظری و عملی دانشجویان رشته­ های مربوط مطابق با سرفصل­های دروس و با توجه به ضوابط و سیاست­های کلی آموزشی ابلاغی از ناحیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه.
  • نظارت مستقیم بر حسن انجام وظایف مدیران گروه­ های آموزشی ذیربط.
  • تهیه و تنظیم جدول برنامه درسی اعضاء گروه­های آموزشی با هماهنگی معاونت آموزشی.
  • رسیدگی به مشکلات درسی و آموزشی دانشجویان و ارائه راهنمایی­های لازم.
  • بررسی و پیش­بینی نیازهای پرسنلی، تجهیزاتی و وسایل و لوازم و پیگیری درخصوص تأمین نیازهای سالیانه دانشکده با همکاری معاونت اداری و مالی دانشگاه.
  • ایجاد هماهنگی در اتخاذ تصمیمات شوراهای گروه­های آموزشی و پژوهشی وابسته.
  • شرکت در شوراهای آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده و دانشگاه.
  • تنظیم برنامه کاری کارکنان دانشکده.
  • نظارت بر حسن اجرای امور توسط کارکنان و ارزیابی مستمر کارکنان و همچنین ارائه راهنمایی­ های لازم در صورت لزوم.
  • ارائه خدمات آموزشی و تحقیقاتی به سازمان­ها و بخش­های صنعتی و غیره بر اساس سیاست­های دانشگاه.
  • تهیه گزارشات و ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز به مقامات مسئول دانشگاه.
  • تشکیل و نگهداری پرونده­ های پرسنلی و تحصیلی دانشجویان با هماهنگی واحدهای ذیربط.

وظایف رئیس دانشکده

  • نظارت بر حسن اجرای مصوباتی که از طریق رئیس دانشگاه ابلاغ می­شود و ایجاد زمینه­ های مناسب برای رشد استعدادهای تحصیلی.
  • ایجاد هماهنگی در امور آموزشی و پژوهشی، اداری و مالی و فرهنگی دانشکده.
  • نظارت بر حسن اجرای وظایف آموزشی، پژوهشی اعضای هیات علمی دانشکده.
  • ارزیابی و هماهنگ کردن کلیه فعالیت­های واحدهای تابعه دانشکده.
  • پیشنهاد بودجه سالانه دانشکده به رئیس دانشگاه.
  • نظارت بر کار شورای آموزشی و پژوهشی و ... دانشکده.
  • ارزیابی کار سالانه دانشکده و ارائه گزارش آن به رئیس دانشگاه.
  • بررسی صلاحیت مدیران و یا معاونان گروه­ها و اظهار نظر درباره آنان.

وظایف گروههای آموزشی

  • هماهنگ ساختن فعالیت­های آموزشی و پژوهشی در رشته مربوط.
  • تنظیم برنامه­ های آموزشی که برای تدریس در آن رشته لازم است.
  • نظارت بر نحوه ارائه دروس و بررسی و اظهارنظر در مورد متون درسی و محتوای دروس بر اساس برنامه ­ها و سرفصل­های مصوب.
  • اظهارنظر درباره ساعات تدریس و تحقیق اعضا گروه.
  • اظهار نظر در خصوص پذیرش دانشجویان انتقالی و میهمان و تعیین کمبود واحدهای درسی آنان.
  • بررسی طرح­های تحقیقی و پیشنهاد به شورای آموزشی-پژوهشی دانشکده.
  • اظهارنظر درباره بورس­ها و ماموریت­های اعضای گروه و پیشنهاد آن به شورای آموزشی-پژوهشی دانشکده.
  • پیش بینی نیاز گروه به استخدام اعضای هیات علمی متخصص و اظهارنظر در مورد صلاحیت علمی نامزدهای استخدام برای طی مراحل قانونی.
  • ارزیابی سالانه کارگروه برای طرح در شورای آموزشی-پژوهشی دانشکده.
  • برنامه ­ریزی در مورد دروس طبق اختیاراتی که شورای عالی برنامه­ریزی تفویض کرده است.
  • بررسی و اعلام نظر برای اصلاح سر فصل­ها و تجدید نظر در عنوان درس­ها (از حیث اصلی یا اختیاری بودن) و همچنین تعیین محتوی دروس با توجه به آخرین پیشرفت­های علمی برای تصویب در شورای ذیربط.

تبصره ۱- اظهار نظر در مورد تقاضای استخدام جدید، ارتقای اعضای هیات علمی، ارزیابی سالانه اعضای هیات علمی، بورس­ها و فرصت­های مطالعاتی در هر گروه به وسیله کمیته یا کمیته­ هایی مرکب از استادان، دانشیاران و استادیاران منتخب آن گروه که سابقه خدمت بیشتر دارند و پس از تایید رئیس دانشکده به عنوان عضو کمیته­ های تخصصی تعیین می­شوند، انجام می­گیرد.

تبصره ۲- در دانشگاه­های جدیدالتاسیس و گروه­هایی که تعداد اعضای هیات علمی استادیار و بالاتر آن­ها از ۳ نفر کمتر باشد، بررسی موارد مندرج در تبصره ۱ به عهده شورای آموزشی-پژوهشی دانشکده است.

وظایف مدیر گروه

  • تهیه برنامه اجرایی وظایف آموزشی، پژوهشی و خدماتی ارائه شده از طریق گروه بر اساس خط مشی شورای دانشکده با مشورت اعضای گروه قبل از شروع نیمسال تحصیلی و گزارش آن به رئیس دانشکده.
  • ابلاغ برنامه ­های اجرایی وظایف آموزشی، پژوهشی و خدماتی هر یک از اعضای گروه.
  • نظارت بر کلیه فعالیت­های آموزشی، پژوهشی و خدماتی گروه.
  • تهیه جدول دروس هر نیمسال با همکاری اعضای گروه و تسلیم آن به رئیس دانشکده.
  • تجدید نظر مستمر در برنامه­ ها با توجه به آخرین پیشرفت­ها و تغییرات و تحولات و تسلیم این برنامه­ ها به مراجع ذیصلاح.
  • تشکیل و اداره جلسات شورای گروه و ارسال گزارش کار، مصوبات، پیشنهادات و نظریات جمعی گروه به رئیس دانشکده برای هماهنگی اجرایی یا طی مراحل قانونی و ابلاغ بخشنامه­ ها، آیین­ نامه­ ها و مصوباتی که رئیس دانشکده ارسال کرده است.
  • پیشنهاد نیازهای مالی گروه به رئیس دانشکده.
  • انجام کلیه مکاتبات رسمی گروه و پیشنهاد تهیه لوازم، کتب و نشریات مورد نیاز گروه به رئیس دانشکده.
  • پیشنهاد طرح­های پژوهشی که گروه راساً یا با همکاری گروه­های دیگر آمادگی انجام آن را دارد، به رئیس دانشکده برای تصویب در شوراهای پژوهشی دانشگاه.
  • ارزیابی کار سالانه اعضای گروه و ارائه گزارش آن به رئیس دانشکده.

وظایف مراکز تحقیقاتی

  • انجام پژوهش­های علمی و فنی بنیادی و کاربردی در کلیه زمینه­ های مربوط.
  • ارائه خدمات تحقیقاتی به سایر سازمان­ها بر طبق اساسنامه مرکز و با توجه به سیاست­های عمومی و تحقیقاتی دانشگاه.
  • بررسی مشکلات و پیش بینی نیازهای پرسنلی، تجهیزاتی مرکز و پیگیری در جهت تامین آن­ها از طریق مراجع و مقامات مسئول.
  • ایجاد ارتباط با بخش صنعت در خصوص انجام پروژه­ های تحقیقاتی و افزایش روحیه خلاقیت و نوآوری.